Friday, May 21, 2010

Pengalaman final viva..

Perkara ni tidak ku pinta...
aku tidak mahu meninggi2 kn diri ku..
namun, knapa diriku telah di masukkn ke group nomination-A...

apa erti nya nomination-A???
first thing, perlu ke wujudkn kumpulan ni???
bagi ku, diri ku adalah sama seperti rakan2 kelas ku yg lain...
menghadapi liku2 FYP...cme berlainan supervisor je..
adakah ak berhak mendapat A utk projek ku??
bagi sv ku, ya...
die telah memasukkn nama aku serta 5 lagi rakan2 ku yg under sv yg sama...
thanx to sv ku for having faith n support us...

Thus, keperitan kami bermula setelah trsenarai dlm group ni...
ad 3 panel untuk aku...
panel 1 = Dr. Rakhmad (mechanical)
panel 2 = Dr. Shariman (mechanical)
panel 3 = Cik Farahiyah (biomed)

I am da first presenter...
cuak gak ar sbb dgr cite panel 1 ni mmg kejam ckit orng nye...
leh kire pembunuh arr...

Timing:
presentation: 10 mnts
demonstration: 5 mnts
Q&A: 5 mnts

Aku pling x suke ble ak viva..
panel tidak pandang pn kt depan..
n perkara ni telah dilakukan oleh panel 1...
time tu, rse mcm nk cekik pn ad..
panel 2 & 3 ok jee..x bnyk songeh...

ak tidak brape ingat soklan ape yg telah ditanya oleh panel 1...
tp yg pasti jwpn yg ak berikn tidak memuaskn hati die...
sesi Q&A adlah sesi yg pling gerun bagi ku...
kerna ketika itu, hati ku berdegup n badan ku menggigil..

selepas viva ku selesai, aku terus meluru ke rakan2 aku...
n terus pegang tangan azu..
hanya Allah je yg tau perasaan aku ketika tu...
baru la ak paham knape ad rumor mengatakan..
panel 1 tu seorng pembunuh..huhu=(

ttbe, terdetik di hati ak...n soklan ni berbangkit semula..
adakah ak berhak mendapat A utk projek ku??
pemarkahan viva ku, hny bleh diharapkn drpd panel 2 shaja..
panel 3 xde fungsi utk pemarkahan...

Setelah selesai viva...
ble di fikirkan kembali...mmg benar, ak masih lagi mempunyai bnyk kelemahan...
aku baru shaja menceburi dlm bidang ini serta baru mempelajari software solidwork n COSMOS..
bnyk bnde yg perlu aku pelajari lagi...

namun, ingin ku luahkn di sini...
ak cme seorng undergraduate student..
tempoh fyp cme stahun...
panel 1 tidak spatutnye expect perkara yg advance drpd aku..
bagaikn ak ni seorng student master..

Setelah berjumpa dgn panel 1 personally di pejabatnye...
die suka sgt mengulangi perkataan 'extend' ..
segala komen yg telah die berikn, aku terima dgn hati terbuka..
saya rela jika markah ku di deduct..tp tlg la jgn extendkn projek ku..
sv ku telah approved, panel 2 pn x bnyk komen...
tp knape panel 1 tidak begitu???
hanya kerna die, hati ku jd runsing...
setelah ku mnahan slame 3 hari lepas viva..
akhirnye ptg slepas jmpe die..
air mata ni mengalir juga..
trlalu sebak hinggakn hilang rasa malu di depan rumate...
ku luahkn segala2 nye ptg tu...ku tidak tertahan lagi...

selama stahun ku berjuang untuk projek ku...
ak mengharapkn yg terbaik..
i want my parents n sv to be proud of me..

Ku pohon doa kepada Mu ya Allah..
permudahkn lah urusan ku serta rakan2 ku..
agar kami dapat bergraduate dgn hati yg tenang..
serta berusaha untuk mencari pengalaman baru di dunia luar...
AMIN..=)


2 comments:

  1. nad, jgn le cite psal viva lg.
    nk dgar cte psal cuti plak.
    huh.. apelah viva2 ni.

    ReplyDelete
  2. hahaha...ok2, x bnyk bnde brlaku time cuti..tp nad try cite ar..

    ReplyDelete